آشپــزی سريــع

آشپزی راحت و لذت بخش

غذاهای مقوی و خوشمزه

 ---  سوپ آلبالو ---

http://marshal-modern.ir/Archive/14516.aspx

اين سوپ آلبالويي يكي از رايج‌ترين سوپ‌هاي فصل تابستان در كشور مجارستان است. مجارستاني‌ها اين سوپ را به صورت سرد سرو مي‌كنند!
مواد لازم براي 4 نفر:
ـ 15 ميلي‌ليتر يا يك قاشق سوپ‌خوري آرد سفيد
ـ 120 ميلي‌ليتر يا نصف فنجان خامه
ـ‌ يك سوم فنجان شكر
ـ 225 گرم يا يك و يك دوم فنجان آلبالو
ـ 900 ميلي‌ليتر يا سه و سه چهارم فنجان آب
ـ نوك قاشق چاي‌خوري نمك


طرز تهيه:
1 ـ ابتدا هسته آلبالوها را به دقت جدا كنيد. براي اين منظور بهتر است از دستگاه هسته‌گير استفاده كنيد تا شكل و فرم آلبالوها تا حد امكان حفظ شود زيرا به اين ترتيب، سوپ ظاهري زيباتر پيدا مي‌كند. حالا به وسيله همزن آرد و خامه را خوب با هم مخلوط كنيد؛ سپس نمك و يك قاشق مرباخوري شكر را نيز به آن اضافه كنيد و هم بزنيد.
2 ـ قابلمه‌اي آماده كرده و آلبالوها را داخل آن بريزيد؛ سپس آب و باقيمانده شكر را به آلبالوها اضافه كنيد و به مدت 10 دقيقه روي حرارت شعله اجاق گاز قرار دهيد تا آلبالوها بپزند.
3 ـ پس از گذشت اين مدت، قابلمه را از روي اجاق گاز برداريد و 2 قاشق سوپ‌خوري از شربت آب را در كاسه‌اي كوچك، براي تزئين روي غذا كنار بگذاريد. 2 قاشق سوپ‌خوري ديگر از شربت را برداشته و در داخل مايه مخلوط آرد و خامه بريزيد و با هم مخلوط كنيد تا مايه، رنگي شود؛ سپس مايه را به آلبالوهاي داخل قابلمه اضافه كنيد و مربا را به مدت 5 الي 6 دقيقه روي حرارت شعله بجوشانيد تا ضمن جوش آمدن مايه سوپ يكنواخت شود.
4 ـ قابلمه را از روي حرارت برداريد و بگذاريد سرد شود. در صورت نياز به آن كمي نمك اضافه كنيد. پس از سرد شدن، اين سوپ را در كاسه بريزيد و روي آن را با شربتي كه از پيش برداشته بوديد تزئين كرده، سپس سرو كنيد.

 

 ---  عدسي ---

http://marshal-modern.ir/Archive/14518.aspx

مواد لازم ( برای 5 یا 6 نفر ) :
عدس 2 فنجان
کره 100 گرم
پیاز متوسط 2 عدد
تخم مرغ 3 یا 4 عدد
رب گوجه فرنگی یک قاشق سوپخوری

طرز تهیه :
پیاز را خرد کرده و با کره و زردچوبه کمی سرخ کنید. عدس خیس کرده را با 3 لیوان آب داغ به پیاز اضافه کنید و با شعله ملایم بگذارید بپزد. رب گوجه فرنگی را هم کمی در روغن تفت داده و با نمک و فلفل به عدسی اضافه کنید. تخم مرغ ها را شکسته و کم کم به عدسی اضافه کرده و کمی آن را هم بزنید . وقتی تخم مرغ ها سفت شد، عدسی آماده سرو کردن می باشد.

 

نكات تغذیه ای در مورد عدس
عدس احتیاج به خیس كردن ندارد؛ همچنین موقع پخت، نمك اضافه نكنید زیرا باعث سفت شدن آن می شود. نگهداری عدس نیز راحت است ؛ می توان در یك محل خشك و خنك برای مدت زیادی آن را نگه داشت. ولی بعد از یك مدت طولانی، رنگش به مقدار جزئی از بین می رود ولی مزه آن تغییر چندانی نمی كند.

عدس دارای مواد مغذی، فیبر، كربوهیدرات های پیچیده و اسید فولیك است. همچنین كم چربی، كم كالری، بدون كلسترول و به همان نسبت ارزان قیمت می باشد. ما به ترتیب زیر مواد مغذی موجود درعدس را برایتان بیان می كنیم : 1- اسید فولیك : یكی از مهمترین مواد مغذی موجود درعدس است. اداره بهداشت و سلامتی آمریكا توصیه می كند تمام خانم هایی كه نزدیك به زایمانشان است، باید روزانه 400 میلی گرم اسید فولیك دریافت كنند ولی بیشتر افراد این كار را انجام نمی دهند.یك لیوان عدس پخته ، 90 درصد مقدار مورد نیاز اسید فولیك را در روز را تأمین می كند و بیشتر از هر غذای غنی نشده دیگری، اسید فولیك را برای بدن فراهم می كند. 2- آهن: منبع خوبی از آهن است. خصوصاً برای خانم ها كه نیاز آهن بدنشان بیشتر است.مصرف عدس به همراه منابع غذایی ویتامینC، باعث جذب بهتر و مؤثرتر آهن در بدن می شود. منابع ویتامینC شامل : گوجه فرنگی ، فلفل سبز، كلم بروكلی ، مركبات یا آبمیوه ها است .
3- پروتئین: از لحاظ پروتئینی غنی است ، فقط اسید آمینه متیونین درآن كم است . مصرف غلات، تخم مرغ، آجیل و دانه های خوراكی دیگر، گوشت و لبنیات به همراه آن، یك پروتئین كامل وغنی را تشكیل می دهد. 4- فیبرهای محلول: عدس دارای فیبرهای محلول است كه این فیبرها مانند یك جاروی زبر، دستگاه گوارش را تمیز می كنند. این نوع فیبر گلوكز( قند) و كلسترول سرم را كاهش می دهد. همچنین نیاز به انسولین را در افراد دیابتی كم می كند. مواد غذایی حاوی فیبر ؛ محلول شامل سبزیجات، جوی دوسر، جو و سبوس جو، میوه ها و انواع لوبیا می باشد.

 

 ---  حليم ---

http://marshal-modern.ir/Archive/14517.aspx

مواد لازم ( براي 12-10 نفر ) :
يك كيلو مغز ران بي استخوان
يك كيلو گندم
4 عدد پياز متوسط
100 گرم كره
5 ليوان آب
يك قاشق مربا خوري نمك
به ميزان دلخواه شكر و دارچين

طرز تهيه:
گندم را پاك كرده و از يك روز قبل خيس كنيد. گوشت را چند قطعه كرده و با پياز درسته ، گندم خيس خرده و آب با شعله ملايم بپزيد تا آب آن تقريبا به خُردش رود. گوشت ، گندم و پياز را يك بار چرخ كنيد و دوباره به قابلمه ريخته و كره را به آن اضافه كنيد. در حين پختن حليم بايستي مرتب و پيوسته آن را هم بزنيد. در حدود 6-5 دقيقه آن را روي حرارت ملايم تفت دهيد . روي آن را با شكر و دارچين تزيين كنيد.
با گوشت بوقلمون و مرغ هم مي توان حليم پخت.

نكات تغذيه اي:
گندم از گروه غلات است.غلات به ويژه غلات سبوس دار داراي خواص زيادي هستند.فيبر موجود در غلات سبوس دار باعث سلامت بهتر قلب و كاهش بيماري هاي قلبي مي شود كه به دلايل زير است:

كاهش كلسترول خون - كاهش فشار خون – كنترل قند خون و كاهش احتمال لخته شدن خون. همچنين فيبر موجود در سبوس غلات براي پيشگيري از يبوست ، سرطان مثل سرطان روده بزرگ مفيداست. غلات سبوس دار دراي خاصيت ضد انگلي هستند و نيز از بروز حساسيت ها و عدم تحمل غذايي مثل سندرم روده تحريك پذير، التهاب مفاصل و بيماري هاي عصبي جلوگيري مي كنند.

 

 ---  شير برنج ---

مواد لازم :

برنج: یک فنجان
شیر: یک ‌و‌‌نیم کیلو
گلاب: نصف فنجان
نمک: نصف قاشق چایخوری
در صورت تمایل:50 گرم خامه
پودر پسته برای تزئین: یک قاشق سوپخوری


طرز تهیه:

 برنج را خوب شسته و بگذارید 2 ساعت خیس بخوردتا برنج خوب پخته و لعاب بهتری بدهد. سپس آب برنج را از صافی رده کرده و با 2 لیوان آب و نمک روی شعله ملایم کمی بپزید. شیر را اضافه کرده و بعد گلاب را هم بریزید تا شیر برنج پخته و کاملاً لعابدار شود. در این مرحله می‌توانید 50 گرم خامه به شیر برنج اضافه کنید و آن را در ظرف مورد نظر کشیده و بعد از 3 2 دقیقه روی آن را با پودر پسته تزئین کنید. برای سرو آن می‌توانید از عسل، مربا یا شیره انگور هم استفاده کنید.

 

 ---  فرني ---

http://marshal-modern.ir/Archive/14520.aspx

مواد لازم :

شیر: یک کیلو
آرد برنج کاملاً نرم: 100 گرم
شکر: 150 گرم
گلاب: یک استکان
نمک: یک‌چهارم قاشق چایخوری
دارچین و پودر پسته برای تزئین: به مقدارکم
 

طرز تهیه:

در یک قابلمه آرد برنج، شکر و نمک را ریخته و شیر را کم‌کم به آن اضافه کنید و به هم بزنید تا آرد برنج در شیر حل شود. ظرف را روی حرارت ملایم اجاق قرار دهید و مرتب هم بزنید تا فرنی شما جوش بیاید. در این مرحله گلاب را هم اضافه کرده و ظرف را روی صفحه شعله پخش‌کن قرار دهید و حرارت را کاملاً ملایم کنید تا فرنی جا بیفتد. معمولاً بعد از جوش آمدن فرنی، 12 10 دقیقه روی حرارت بماند کافی است. پس از آماده شدن فرنی، آن را در ظرف مورد نظر کشیده و پس از 3 2 دقیقه با پودرپسته و دارچین روی فرنی را تزئین کنید.

 

+ نوشته شده در  89/07/01ساعت   توسط شقايق بالندری  |